Auto's
Al deze
ontwikkelingen waren
Assar Gabrielsson
bekend, omdat hij in die tijd voor SKF werkte. Mede
dankzij kapitaal van SKF, het papierbedrijf
AB Volvo
en de leegstaande fabriek op
Hisingen,
konden Assar Gabrielsson en
Gustaf Larson,
die ook nog bij SKF had gewerkt, op
14 april
1927
de allereerste Volvo-personenauto aan de wereld tonen.
Deze
Volvo ÖV4
was
Amerikaans
georiënteerd. De prijs van de auto was bij de
introductie 4 800
Zweedse kronen.
Een prijs die ook de
PV444
zou krijgen bij de introductie in
1944.
Tijdens de
jaren onder Assar Gabrielsson en Gustaf Larson groeide
Volvo gestaag, zowel op personenauto- als op
vrachtwagengebied. SKF leende Volvo geld, Volvo kocht de
motorenleverancier
Penta
en de versnellingsbakkenleverancier
Köpings Mekaniska Verkstad
en nam na de
Tweede Wereldoorlog
een grote stap op de wereldpersonenautomarkt met de
PV444. Toch zou pas bij het aantreden van
Gunnar Engellau
in
1956,
als opvolger van Assar Gabrielsson en Gustaf Larson,
Volvo werkelijk groeien.
Onder de
periode Gunnar Engellau zette Volvo een sterke voet op
de Amerikaanse markt. Bovendien expandeerde Volvo
krachtig met behulp van geheel nieuwe fabrieken in
Göteborg
en
Gent.
En Volvo knipte de banden door met SKF. De opvolger van
Gunnar Engellau,
Pehr G. Gyllenhammar,
zette de expansie voort. Volvo zou in de ogen van Pehr
G. Gyllenhammar een breed bedrijf moeten worden en werd
dat ook. Onder andere olie en etenswaren werden aan het
concern toegevoegd. Deze branchevreemde takken zouden de
transportdelen van Volvo mede moeten gaan financieren.
In
1974
nam het de personenwagendivisie van
DAF
over. Men produceerde nog tot het einde van de jaren
zeventig DAF-modellen met een Volvo-naamplaatje. De als
Volvo 343
gebouwde auto was een doorontwikkeling op de geplande
DAF 77
(in sommige bronnen wordt verondersteld dat het de
DAF 88
zou zijn).
Volvo kampte in
de jaren '80 met een enigszins suf imago, met de
Volvo 240
en de
Volvo 740
als belangrijkste producten en men besloot te investeren
in een sportievere auto. Dat resulteerde in de in
1991
geïntroduceerde
Volvo 850,
het duurste product uit het bestaan van Volvo. Twee jaar
later zou het in verhouding spotgoedkope product, de
Volvo 240, uit productie gaan. Op
7 mei
1993
viel het doek voor de allerlaatste
240.
I
n
1998
besloot Volvo, als een betrekkelijk kleine speler op de
markt voor personenauto's maar als een belangrijke
speler op de vrachtwagenmarkt, de personenwagendivisie
te verkopen. Het Amerikaanse automerk
Ford
kocht het in 1999. De vrijgekomen fondsen werden
aangewend door
Volvo Trucks
om
Renault Trucks
te kopen, nadat een geplande overname van
Scania
geen goedkeuring kreeg van de
Europese Unie.
Eind 2008
kondigde
Ford
aan de toekomstplannen met Volvo te heroverwegen.
Vanwege financiële overwegingen heeft Ford Volvo
uiteindelijk in 2010 verkocht aan het
chineese
bedrijf
Geely.
Vanaf
1999
was Volvo Cars eigendom van de
Ford Motor Company.
Volvo viel onder Fords Premier Automotive Group (PAG).
Ook
Aston Martin
was een onderdeel van deze PAG totdat het werd verkocht
op 12 maart
2007,
en
Jaguar
en
Land Rover
behoorden tot de PAG totdat Ford beide merken op 2 juni
2008
verkocht aan
Tata.
In 2008 zocht Ford een overnamekandidaat voor Volvo Cars,
echter zowel
BMW
als
Daimler AG
haakten af[1].
In september 2009 bevestigde Fords financieel directeur
Lewis Booth dat Ford Volvo wilde verkopen. Eerder die
maand had de Chinese autoproducent
Geely
laten weten interesse te hebben in de overname van het
Zweedse automerk.[2]
In augustus 2010 werd de daadwerkelijke overname door
Geely geëffectueerd. Het bedrijf betaalde 1,8 miljard
dollar voor Volvo.
Veiligheid
Volvo staat bekend om zijn vele
veiligheidsinnovaties door de jaren heen.
Nog voor er door overheden belangrijke
veiligheidseisen gesteld werden nam Volvo
een pioniersrol op op het vlak van
veiligheid. De bekendste
veiligheidsuitrusting die is uitgevonden
door Volvo is de driepuntsgordel. De
driepuntsgordel werd in
1959
uitgevonden door
Nils Bohlin,
een ingenieur bij Volvo. De driepuntsgordel
wordt gezien als de belangrijkste
veiligheidsdoorbraak in de autogeschiedenis,
iemand die een veiligheidsgordel draag heeft
50% meer kans om te overleven dan iemand die
geen gordel draagt. Al de huidige modellen
van Volvo die getest zijn door
EuroNCAP
hebben 5-sterren behaald.