| Geschiedenis van triumph 
		Net zoals zoveel autobedrijven begon ook 
		de geschiedenis van Triumph in de fietsenwereld. In 1885 startte de 
		Duitser Siegfried Bettmann met het exporteren van fietsen naar Europa’s 
		grootste eiland en deze in London te verkopen. Al gauw vond hij de naam 
		Triumph en in 1899 openden Bettmann en zijn toenmalige partner Moriz 
		Schulte zelf een fietsfabriek in Coventry. Niet lang daarna richtte het duo zich 
		op motorfietsen en met succes. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kregen ze 
		een gigantische aanbesteding van het Engelse leger, waardoor ze in één 
		klap de grootste motorfabrikant van het Verenigd Koninkrijk waren. In 
		1921 werd alweer een nieuwe weg ingeslagen; men kocht het net opgerichte 
		Dawson Car Company op en begon auto’s te fabriceren. De eerste auto, de 
		Triumph 10/20, was niet bepaald een bestseller vanwege haar destijds 
		hoge prijs van bijna 500 pond. Haar opvolger, de Triumph Super 7, 
		werd in zeventienduizendvoud geproduceerd en werd ondanks de crisis 
		begin jaren ’30 wel goed verkocht. Vier jaar eerder was de naam al 
		veranderd van The Triumph Cycle Company in The Triumph Motor Company en 
		dat bleek een voorbode voor de toekomst. Door financiële malaise werd 
		halverwege de jaren ’30 de (motor)fietsentak afgestoten. Het hielp 
		weinig en niet veel later ging de firma onder curatele. De Tweede 
		Wereldoorlog pakte bovendien desastreus uit voor de Britse 
		autovervaardiger; de hele fabriek werd door bombardementen in de as 
		gelegd. Vlak daarna leek echter een redding op 
		handen. De handelsnaam Triumph werd gekocht door de Standard Motor 
		Company, dat al jaren motors bouwde voor Jaguars en hen wilde gaan 
		beconcurreren. Als één van de eerste bouwde men auto’s van aluminium 
		vanwege een staalgebrek en dat pakte goed uit. De wagens werden lichter 
		en dus sneller. De Triumph TR2-serie was daardoor zo populair dat hij 
		tot begin jaren ’80 werd gemaakt. Triumph werd in 1960 overgenomen door 
		Leyland Motor Corporation, waardoor het langzaam bergafwaarts ging met 
		het automerk. De bolides werden steeds onbetrouwbaarder en het bedrijf 
		verdween in 1984 van het toneel. Op dit moment bevinden de merkrechten 
		van Triumph zich bij BMW. De laatste jaren wordt regelmatig gezinspeeld 
		op de terugkeer van het legendarische Britse merk, maar BMW weigert daar 
		keer op keer op te reageren. |