Geschiedenis van triumph
Net zoals zoveel autobedrijven begon ook
de geschiedenis van Triumph in de fietsenwereld. In 1885 startte de
Duitser Siegfried Bettmann met het exporteren van fietsen naar Europa’s
grootste eiland en deze in London te verkopen. Al gauw vond hij de naam
Triumph en in 1899 openden Bettmann en zijn toenmalige partner Moriz
Schulte zelf een fietsfabriek in Coventry.
Niet lang daarna richtte het duo zich
op motorfietsen en met succes. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kregen ze
een gigantische aanbesteding van het Engelse leger, waardoor ze in één
klap de grootste motorfabrikant van het Verenigd Koninkrijk waren. In
1921 werd alweer een nieuwe weg ingeslagen; men kocht het net opgerichte
Dawson Car Company op en begon auto’s te fabriceren. De eerste auto, de
Triumph 10/20, was niet bepaald een bestseller vanwege haar destijds
hoge prijs van bijna 500 pond.
Haar opvolger, de Triumph Super 7,
werd in zeventienduizendvoud geproduceerd en werd ondanks de crisis
begin jaren ’30 wel goed verkocht. Vier jaar eerder was de naam al
veranderd van The Triumph Cycle Company in The Triumph Motor Company en
dat bleek een voorbode voor de toekomst. Door financiële malaise werd
halverwege de jaren ’30 de (motor)fietsentak afgestoten. Het hielp
weinig en niet veel later ging de firma onder curatele. De Tweede
Wereldoorlog pakte bovendien desastreus uit voor de Britse
autovervaardiger; de hele fabriek werd door bombardementen in de as
gelegd.
Vlak daarna leek echter een redding op
handen. De handelsnaam Triumph werd gekocht door de Standard Motor
Company, dat al jaren motors bouwde voor Jaguars en hen wilde gaan
beconcurreren. Als één van de eerste bouwde men auto’s van aluminium
vanwege een staalgebrek en dat pakte goed uit. De wagens werden lichter
en dus sneller. De Triumph TR2-serie was daardoor zo populair dat hij
tot begin jaren ’80 werd gemaakt.
Triumph werd in 1960 overgenomen door
Leyland Motor Corporation, waardoor het langzaam bergafwaarts ging met
het automerk. De bolides werden steeds onbetrouwbaarder en het bedrijf
verdween in 1984 van het toneel. Op dit moment bevinden de merkrechten
van Triumph zich bij BMW. De laatste jaren wordt regelmatig gezinspeeld
op de terugkeer van het legendarische Britse merk, maar BMW weigert daar
keer op keer op te reageren. |