Thermostaat vervangen auto

 
 
Home

 

Thermostaat vervangen auto

We gaan het hebben over je thermostaat vervangen.

De in de auto aanwezige thermostaat is een onderdeel van het koelsysteem.

De thermostaat zorgt er voor dat de motor snel op bedrijfstemperatuur komt.

De thermostaat vervangen is in de meeste gevallen niet zo heel veel werk.

Er zijn auto,s waarbij je wel veel moet verwijderen om bij de thermostaat te komen, dan word het dus wel een aardig werkje.

De thermostaat is een slijtage onderdeel doordat deze vele keren open en dicht gaat.

Deze slijt dus en moet afhankelijk van welk gebruik van de auto om de zoveel kilometer.
Preventief worden vervangen om goed functioneren te garanderen.

Symptomen kapotte thermostaat
Je motor komt niet meer op bedrijfstemperatuur.

Je verwarming in de auto word niet meer goed warm.

De motor raakt overhit.

Het verhaal achter de symptomen
Je motor komt niet meer op temperatuur, dit komt omdat je thermostaat open blijft staan.

Daardoor is er een constante stroom van gekoelde koelvloeistof door je motor.

Hierdoor bereikt hij niet zijn bedrijfstemperatuur.

Doordat de motor niet meer op bedrijfstemperatuur komt word je kachelradiator ook niet warm genoeg meer voor de kachel.

Als de thermostaat niet meer open gaat word de de circulatie van de koelvloeistof geblokkeerd door de thermostaat.
Hierdoor kan de gekoelde koelvloeistof uit de radiator niet meer in de motor komen, waardoor de motor oververhit raakt.

Thermostaat vervangen
Stap 1
Wacht tot de motor is afgekoeld, anders kan je je ernstig verbranden door de hete koelvloeistof die onder druk rond kan gaan spuiten.
Stap 2
Zet een bak onder het thermostaathuis, Verwijder nu de slang van het thermostaathuis.
Er komt nu redelijk wat koelvloeistof eruit gelopen.
Stap 3
Kijk goed hoe de thermostaat in het thermostaathuis zit
De nieuwe thermostaat moet op precies dezelfde manier weer geplaatst worden.
Stap 4
Draai de bouten los van het thermostaathuis en verwijder de oude thermostaat.
Stap 5
Verwijder alle oude pakkingresten van het thermostaathuis en waar het thermostaathuis heeft gezeten op de motor.
Stap 6
Kijk even of de koelvloeistof niet te veroudert is, troebel zeg maar, vervang anders ook gelijk de koelvloeistof.
Kijk ook even de staat van je slang die je los hebt gedraaid, deze kunnen ook verouderen en scheuren.
Stap 7
Monteer nu de nieuwe thermostaat, kijk goed hoe hij geplaatst moet worden.
Het warmtegevoelige element moet altijd richting de motor zitten, als je de thermostaat niet goed plaatst dan zal hij niet goed werken.
Stap 8
Draai nu de bouten weer vast van het thermostaathuis, doe dit voorzichtig, vooral als je bouten in aluminium gedraaid worden.
Ook als je thermostaathuis van aluminium is kan hij scheuren, mijn advies, neem een momentsleutel.
Kijk even in je auto boekje wat het moment moet zijn.
Stap 9
Zet de slang weer vast op het thermostaathuis, het kan zijn dat het thermostaathuis aluminium oxidatie heeft.
Verwijder dit met bijvoorbeeld een stukje schuurpapier om lekkage te voorkomen.
Stap 10
Als alles weer vast zit, vul dan het koelsysteem weer met koelvloeistof, daarna kan je het koelsysteem ontluchten.

 
Thermostaat vervangen auto met Morpheus op YouTube 

 

Home