Startmotor defect en controleren auto

 
 
Home

 

Startmotor defect en controleren auto

We gaan het hebben over de startmotor, deze kan defect raken, hoe te herkennen en te controleren.

Met de startmotor laat je de motor draaien tot hij start, zodra de motor is gestart kan je je sleutel in je contactslot los laten.

Als je de motor start via het contactslot word het inschakelrelais van de startmotor bediend.
Het inschakelrelais is eigenlijk een magneetschakelaar, die zorgt er weer voor dat de hoofdstroom contact krijgt met de startmotor zelf.

De starter zelf wordt dan ingeschakeld en draait, het tandwiel van de startmotor en verbind zich dan met het tandwiel op het vliegwiel van de motor.

Wanneer je probeert te starten gebeurt er niks.
Accu kan leeg zijn.
Bedrading niet goed.
Storing boordcomputer.
Zekering er uit.

Wanneer je probeert te starten hoor je de startmotor wel maar de motor start niet.
Dit kan een mechanisch probleem bij de startmotor zijn, het tandwiel van de startmotor kan zijn afgebroken of versleten, er is dan geen contact tussen de startmotor en de motor.

De startmotor doet het soms wel of soms niet
Dit kan te maken hebben met kapotte of vervuilde draden naar de startmotor, of vervuilde contacten in de startmotor zelf, er kan ook een elektrisch onderdeel in de startmotor soms wel of soms niet voor sluiting zorgen.
Het kan soms helpen om op de startmotor een tik te geven met een hamer, hij kan het soms dan gewoon weer even doen, mijn advies is wel, laat hem zo snel mogelijk vervangen, een keer zal hij het helemaal niet meer doen.

Geluiden bij het starten van de auto
Als je startmotor geluid maakt is dat meestal wel goed, maar als hij andere geluiden gaat maken dan normaal is er een teken dat er iets niet goed is.
Als je bijvoorbeeld een slijpend geluid hoort is er meestal iets aan de hand met de tandwielen van de startmotor of van de motor zelf.
Mijn advies is, ga zo snel mogelijk naar de garage, als je tandwiel van je motor stuk gaat is dat een dure reparatie.

Bij het starten dimt je interieurverlichting
Dit kan duiden op kortsluiting ergens in je bedrading of in de startmotor, het kan ook zijn dat de lagers zijn versleten van je startmotor, hierbij vraagt de startmotor meer stroom dan normaal.

Rook zien of ruiken bij het starten van de auto
Bij het starten zie of ruik je rook, zeg maar aangebrande lucht, dit kan zijn dat je startmotor te heet is geworden, of flinke kortsluiting in je startmotor, mijn advies ga naar de garage.

Bij het starten en loslaten van de contactsleutel draaid de startmotor door
Contactslot defect of relais van de startmotor defect.

Is je startmotor stuk, dan zal hij 9 van de 10 keer niet worden gemaakt maar worden vervangen, dit is in de meeste gevallen goedkoper.

Startmotor zelf testen
Bouw de startmotor uit.
Verwijder de accuklemmen van de accu.
Maak de bedrading los van de startmotor.
Draai de bevestingingsbouten los van de startmotor.
Neem de startmotor uit het huis.

Sluit de startmotor aan op de accu.
Pak startkabels.
Sluit min aan op het huis van de startmotor.
Sluit de plus aan op klem 30.
Om de startmotor nu in werking te laten stellen, pak een draad en verbind die aan de plus van de accu, om nu te starten verbind je die draad op de klem 50 van de startmotor.

Startmotor uitwendig doormeten
Zet stroom op de klem 50
Meet met een multimeter de weerstand tussen de klem 30 en de dikke draad die van het inschakelrelais naar je startmotor gaat, is de weerstand 0 dan zijn de contacten goed in je inschakelrelais, het probleem kan dan zitten in je koolborstels of collector.

 
Startmotor defect en controleren auto met Morpheus op YouTube  YouTube

 

Home