Leidingen remleidingen felsen auto

 
 
Home

 

Leidingen remleidingen felsen auto

We gaan het hebben over leidingen felsen.

Het kan zijn dat je remleiding of andere leiding kapot is, om deze te vervangen heb je een andere leiding nodig.

Deze andere leiding moet je ook felsen om samen met je nippel een goeie afdichting te krijgen.

Waarom een felsrand en wat is een felsrand
Omdat er op een leidingen zoals remleidingen flink wat druk kan staan moet er een randje zijn aan het uiteinde van de leiding die ervoor zorgt dat de nippel de leiding op zijn plaats kan houden zodat de leiding er niet uit komt zodra er druk op de leiding komt te staan.

Je hebt verschillende fels randen

Een enkele fels


Deze fels verkrijg je door alleen de kegel in de leiding te drukken.
Deze is alleen bedoelt voor lage druk leidingen, dus geen remleidingen.


Een SAE dubbele fels


Deze fels verkrijg je door eerst een adapter te gebruiken en daarna alleen de kegel in de leiding te drukken.
Deze is bedoelt voor hoge druk leidingen, zoals rem leidingen.
Deze fels word het meeste gebruikt bij de moderne auto,s


Een enkele SAE bubbel fels


Deze fels verkrijg je door alleen een adapter te gebruiken, dus niet daarna alleen de kegel in de leiding drukken, zoals bij de dubbele fels
Deze is bedoelt voor hoge druk leidingen, zoals rem leidingen.
Een enkele DIN bubbel fels
Deze fels verkrijg je door alleen een adapter te gebruiken, dus niet daarna alleen de kegel in de leiding drukken, zoals bij de dubbele fels.
Deze is bedoelt voor hoge druk leidingen, zoals rem leidingen.
Remleidingen heb je van verschillende materialen
Koper
Koper is een non ferro metaal en bevat hierdoor geen ijzer, en is corrosie en zeewaterbestendig.

Cunifer
Cunifer is een legering van koper, nikkel en ijzer. Cunifer is corrosie en zeewaterbestendig.

Staal
Is een combinatie van o.a. ijzer en koolstof. staal in deze vorm is niet corrosie en zeewaterbestendig.
Deze leidingen kunnen dus ook gaan roesten, dit is ook vaak een afkeurpunt bij de APK.


Een enkele felsrand maken


Om de leiding te snijden moet je altijd een leidingsnijder gebruiken, dit omdat de leiding kaars recht moet zijn.
 
Hij mag dus niet schuin aflopen, gebruik dus geen ijzerzaag.

Als je de leiding op maat hebt gemaakt zorg je dat er geen bramen aan zitten.

Braam hem dus even af voordat je gaat felsen, heb je wel bramen dan krijg je geen goeie felsrand.

Plaats nu eerst de juiste nippel over de leiding, na het felsen lukt dat niet meer.

Plaats nu de leiding op de juiste maat in het klemblok.

Draai nu de vleugelmoeren goed vast zodat de leiding goed geklemd zit, handvast zou voldoende moeten zijn.

Pers nu de kegel in de leiding, dit moet makkelijk gaan anders zit er ergens een braam of de leiding is niet recht.

Zorg ervoor dat de perskegel goed in de uitsparing midden in de adapter komt.

Draai de perskegel omhoog.

Draai nu de perskegel weer los en je hebt een enkele fels.

Je hebt nu een enkele fels gemaakt.

Een dubbele felsrand maken

                                           
Om de leiding te snijden moet je altijd een leidingsnijder gebruiken.

Dit omdat de leiding kaars recht moet zijn, hij mag dus niet schuin aflopen, gebruik dus geen ijzerzaag.

Als je de leiding op maat hebt gemaakt zorg je dat er geen bramen aan zitten.

Braam hem dus even af voordat je gaat felsen, heb je wel bramen dan krijg je geen goeie felsrand.

Plaats nu eerst de juiste nippel over de leiding, na het felsen lukt dat niet meer.

Plaats nu de leiding op de juiste maat in het klemblok, de maat is de hoogte van dikste rand van de adapter.

Draai nu de vleugelmoeren goed vast zodat de leiding goed geklemd zit, handvast zou voldoende moeten zijn.

Plaat nu de adapter met het steeltje in de leiding, dit moet makkelijk gaan anders zit er ergens een braam of de leiding is niet recht.

Pers nu met de perskegel de adapter in de leiding tot deze net op het klemblok komt.

Zorg ervoor dat de perskegel goed in de uitsparing midden in de adapter komt.

Draai de perskegel omhoog en verwijder de adapter.

Draai nu de perskegel in de leiding zonder adapter.

Draai nu de perskegel weer los en je hebt een dubbele fels.

Je hebt nu een dubbele felsrand gemaakt.

Een enkele SAE bubbel fels maken


Om de leiding te snijden moet je altijd een leidingsnijder gebruiken, dit omdat de leiding kaars recht moet zijn.

Hij mag dus niet schuin aflopen, gebruik dus geen ijzerzaag.

Als je de leiding op maat hebt gemaakt zorg je dat er geen bramen aan zitten.

Braam hem dus even af voordat je gaat felsen, heb je wel bramen dan krijg je geen goeie felsrand.

Plaats nu eerst de juiste nippel over de leiding, na het felsen lukt dat niet meer.

Plaats nu de leiding op de juiste maat in het klemblok, de maat is de hoogte van dikste rand van de adapter.

Draai nu de vleugelmoeren goed vast zodat de leiding goed geklemd zit, handvast zou voldoende moeten zijn.

Plaat nu de adapter met het steeltje in de leiding, dit moet makkelijk gaan anders zit er ergens een braam of de leiding is niet recht.

Pers nu met de perskegel de adapter in de leiding tot deze net op het klemblok komt.

Zorg ervoor dat de perskegel goed in de uitsparing midden in de adapter komt.

Draai de perskegel omhoog en verwijder de adapter.

Je hebt nu een enkele SAE bubbel fels gemaakt.

Een enkele DIN bubbel fels maken
Om de leiding te snijden moet je altijd een leidingsnijder gebruiken,dit omdat de leiding kaars recht moet zijn.

Hij mag dus niet schuin aflopen, gebruik dus geen ijzerzaag.

Als je de leiding op maat hebt gemaakt zorg je dat er geen bramen aan zitten.

Braam hem dus even af voordat je gaat felsen, heb je wel bramen dan krijg je geen goeie felsrand.

Plaats nu eerst de juiste nippel over de leiding, na het felsen lukt dat niet meer.

Plaats nu de leiding op de juiste maat in het klemblok, de maat is de hoogte van dikste rand van de adapter.

Draai nu de vleugelmoeren goed vast zodat de leiding goed geklemd zit, handvast zou voldoende moeten zijn.

Plaat nu de adapter met het steeltje in de leiding, dit moet makkelijk gaan anders zit er ergens een braam of de leiding is niet recht.

Pers nu met de perskegel de adapter in de leiding tot deze net op het klemblok komt.

Zorg ervoor dat de perskegel goed in de uitsparing midden in de adapter komt.

Draai de perskegel omhoog en verwijder de adapter.

Je hebt nu een enkele DIN bubbel fels gemaakt

Verschil tussen enkele DIN bubbel fels en enkele SAE bubbel fels
Verschil tussen een enkele DIN bubbel fels en een enkele SAE bubbel fels is dat bij de Din de onderkant van de fels vlak is.


 

 Leidingen remleidingen felsen auto met Morpheus op YouTube 

 

Home