Lassen aan de auto

 
 
Home

 

Lassen aan de auto

We gaan het hebben over lassen.

Lassen is het verbinden van twee materialen tot één geheel, dit wordt gedaan door middel van smelten van materialen onder hoge temperaturen.

Wat veel voorkomt in de auto werkplaats is.
TIG-lassen
MIG-lassen
MAG-lassen
Elektrode lassen

We gaan het hebben over Mag lassen.

Bij dit lasproces wordt tijdens het lassen continu mechanisch een draad aangevoerd.

Tussen deze draad en het lasobject wordt een plasmaboog gevormd. De draad werkt 1 als elektrode en 2 smelt deze af en werkt als toevoegmateriaal.

Tijdens het lassen wordt het smeltbad beschermd door een beschermgas, Bij het MAG lassen wordt gebruik gemaakt van een mengsel van argon met het actieve gas kooldioxyde en/of zuurstof.

Veel voorkomende lassen in de werkplaats.

Stuiklas recht tegen elkaar aan.
Stuiklas recht tegen elkaar met afschuining.
Hoeklas lig en staant op elkaar.
Overlaplas op elkaar.
Proplas op elkaar met gaatjes.

Voor het MIG/MAG lassen hebben we gelijkstroom nodig. De stroom die uit het net komt is wisselstroom. Deze stroom moet met een transformator en gelijkrichter worden omgevormd.

Bij een MIG/MAG-lasmachine kan je 3 dingen instellen,
De spanning.
De draadsnelheid
De hoeveelheid gas.

De spanning.
De spanning hangt af van hoe dik het materiaal is wat we gaan lassen.

De draadsnelheid tevens stroomsterkte.
Door de draad snelheid te veranderen regel je tevens de stroomsterkte. Dus hoe meer draadsnelheid, hoe meer stroom, De draadsnelheid hangt af van hoe dik het materiaal is wat we gaan lassen.



De hoeveelheid gas.
De eerste meter geeft de druk van de fles weer (bar)
De tweede meter is de liters per minuut
Bij MIG/MAG lassen van staal zeggen we vaak tussen de 10 en 12 liter per minuut.



Draaddikte.
Draaddikte bepaal je aan de dikte van het te lassen materiaal, meeste wat er word gebruikt in de auto werkplaats is 0.8 mm of 1 mm

Massieve draad of een gevulde draad
Masief draad gebruik je als je werkt met een argon gas.
Met gevulde draad heb je geen argon gas nodig, Deze holle draad is gevuld met een fijn laspoeder, zelf vind ik het minder goed lassen en de dampen die er dan vanaf komen zijn veel giftiger dan met argon.

Ferrometalen
Ferrometalen zijn metalen met als hoofdbestandsdeel ijzer, In deze categorie vallen ijzer, gietijzer en RVS.

Non-ferrometalen
Non-Ferrometalen zijn metalen waarin geen ijzer aanwezig is, of waarin ijzer niet het hoofdbestanddeel is. In deze categorie vallen o.a. aluminium, koper, lood, zink, brons, en messing.

Voordat je gaat beginnen.
Bij lassen is veiligheid erg belangrijk, Vonken en gloeiende metaalspetters kunnen brandplekken veroorzaken.


Draag altijd goeie lashandschoenen.

Draag een las schort.


Draag een goeie laskap, De straling en lasspetters kunnen de ogen ernstig beschadigen.

Staal goed schoon.

Massa klem goed aansluiten.


Lasapparaat goed ingesteld.
 

In de YouTube link hieronder laat ik zien hoe het lassen een beetje gaat.

Hierin is te zien,

Stuiklas, recht tegen elkaar aan.
Stuiklas met met afschuining
Hoeklas , lig en staand op elkaar.
Overlaplas, op elkaar
Proplas, op elkaar met gaatjes

 

Lassen aan de auto met Morpheus op YouTube  YouTube

 

Home