Klepgeleiders vervangen auto

 
 
Home

 

Klepgeleiders vervangen auto

We gaan het hebben over Klepgeleiders vervangen.

Waar zitten de Klepgeleiders
De Klepgeleiders zitten in de cilinderkop geperst.

Wat doet de Klepgeleiders
De naam zegt het al, hij geleid de klepsteel van de klep, deze geleiders zijn in de cilinderkop geperst, door de geleider loopt de klepsteel.

Waarom Klepgeleiders vervangen
Doordat de klep heen en weer gaat in de klepgeleider slijt deze natuurlijk, hierdoor komt er speling tussen je klepgeleider en je klepsteel.
Hierdoor is er een grotere kans dat er olie via de klepgeleider in de cilinder komt.
Je denk dit te kunnen oplossen met de klepseals te vervangen, dit zal schijnbaar tijdelijk helpen.

Symptomen defecte Klepgeleiders
Hoog olieverbruik.
Naar olie verbrande ruikende uitlaatgassen.
Blauwe rook uit de uitlaat, dit gebeurt bij gas geven vanuit stilstand.
Meer geluid uit de motor.
Hogere carterdruk in de cilinderkop.

Klepgeleiders vervangen
Hou er rekening mee dat je een momentsleutel nodig hebt.
Stap 1
Open de motorkap en verwijder de plus pool van je accu.
Stap 2
Demonteer de kleppendeksel, het kan zijn dat je eerst het 1 en ander moet verwijderen om bij je kleppendeksel te kunnen komen.
Stap 3
Haal de stekkers los van je sensors in je cilinderkop.
Stap 4
Maak zonodig de inlaatspruitstuk en de uitlaatspruitstuk los van de cilinderkop.
Dit is niet altijd nodig, zo niet haal dan de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk.
Stap 5
Laat de koelvloeistof uit je koelsysteem lopen, dit kan door het kraantje onder je radiateur open te zetten.
Of de onderste slang van je radiateur los te halen, zet er wel een bak onder, er kan makkelijk een paar liter koelvloeistof uit lopen.
Demonteer nu ook de slangen van de cilinderkop.
Stap 6
Heb je een bovenliggende nokkensas haal dan de distributieriem los.
Bij een distributieketting zet ik de ketting meestal vast aan de nokkenastandwiel en schroef dan het nokkenastandwiel van de nokkenas af.
Zorg er wel voor dat de ketting op spanning blijft staan, anders heb je kans dat hij een tandje verschuift op het krukastandwiel.
Heb je een distributieriem, verwijder dan de riem.
Heb je een onder liggende nokkenas, verwijder dan de tuimelaars en de stoterstangen, leg ze wel zo neer dat ze op precies dezelfde plek terug geplaatst worden.
Stap 7
Draai nu de kopbouten los, doe dit van buiten naar naar, dus begin aan de buitenkant en werk zo naar binnen toe.
Bij sommige auto,s moet je de kopbouten vervangen, zo niet, leg ze dan wel zo neer dat ze op precies dezelfde plek terug geplaatst worden.
Stap 8
Haal nu de cilinderkop van het motorblok af, dit kan moeilijk gaan, ga er niet met een schroevendraaier tussen zitten wrikken.
Klop voorzichtig met een kunststof hamer op de cilinderkop, meestal komt hij dan wel los.
Stap 9
Nu de cilinderkop los is zie je de kleppen zitten, deze moet je nu verwijderen met een speciale klepverentang.
Stap 10
De klepverentang zet je op de beide kanten, 1 kant op de veerschotel en 1 kant op de klepschotel.
Stap 11
Draai of druk de klepverentang nu in, de veer gaat nu naar beneden.
Stap 12
Verwijder nu de 2 klepspies en laat met de klepverentang de klepveer weer omhoog komen.
Stap 13
Verwijder nu de veerschotel en de klepveer.
Stap 14
Nu kan je de klep uit de cilinder nemen en kijk de klepzittingen in de cilinderkop goed na, deze mogen niet beschadigd of verbrand zijn.
Stap 15
Pers nu met het juiste gereedschap de oude klepgeleiders uit de cilinderkop,
Maak alles goed schoon en pers de nieuwe klepgeleiders weer in de cilinderkop.
Stap 16
Ik zou de kleppen ook even inslijpen op de klepzitting, hiervoor heb je wel speciaal gereedschap voor nodig.
Zitten de kleppen weer op zijn plek dan kan de cilinderkop weer op de motor worden geplaatst.
Stap 17
Maak de zitting waar de cilinderkop weer op komt heel goed schoon, tot je je haar er in kunt kammen, dit is echt belangrijk.
Stap 18
Koop ook altijd een nieuwe koppakking, een koppakking kan niet 2 keer worden gebruikt, dit geld ook voor de overige pakkingen.
Stap 19
Plaat nu de nieuwe koppakking op de zitting van het motorblok, je hebt koppakkingen met een boven en onderkant.
Let hier goed op, dit geld ook voor de spruitstuk pakking.
Stap 20
Plaats nu je cilinderkop op je motorblok.
Stap 21
Plaats nu de kopbouten, zet de kopbouten met een momentsleutel en het juiste moment vast.
Begin altijd in het midden met aandraaien van de kopbouten.
Je hebt meestal een schema welke volgorde je de kopbouten moet aandraaien, dit is ook erg belangrijk.
Stap 22
Zet nu alles in omgekeerde volgorde in elkaar zoals boven beschreven.
Stap 23
Stel zonodig de kleppen.
Stap 24
Vul het koelsysteem weer bij en ontlucht het systeem.

 
Klepgeleiders vervangen auto met Morpheus op YouTube 

 

Home