Inlaatklep inlaatkleppen vervangen auto

 
 
Home

 

Inlaatklep inlaatkleppen vervangen auto


Welkom, vandaag gaan we het hebben over inlaatklep inlaatkleppen vervangen.

Waar zitten de inlaatkleppen
De inlaatkleppen zitten in de cilinderkop aan de kant van het inlaatspruitstuk.

Wat doet de inlaatklep
Als de inlaatklep opent laat hij het brandstof luchtmensel in de cilinder stromen.

Waarom inlaatklep vervangen
De inlaatklep kan verbranden als de motor te heet is geweest, dit gebeurt meestal alleen bij de uitlaatklep, ook kan de klep krom slaan als de distributie is gebroken.

Symptomen defecte inlaatklep
Compressie verlies.
Motor loopt stationair slecht.
Minder vermogen.

Inlaatklep inlaatkleppen vervangen
Hou er rekening mee dat je een momentsleutel nodig hebt.
Stap 1
Open de motorkap en verwijder de plus pool van je accu.
Stap 2
Demonteer de kleppendeksel, het kan zijn dat je eerst het 1 en ander moet verwijderen om bij je kleppendeksel te kunnen komen.
Stap 3
Haal de stekkers los van je sensors in je cilinderkop.
Stap 4
Maak zonodig de inlaatspruitstuk en de uitlaatspruitstuk los van de cilinderkop.
Dit is niet altijd nodig, zo niet haal dan de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk.
Stap 5
Laat de koelvloeistof uit je koelsysteem lopen, dit kan door het kraantje onder je radiateur open te zetten.
Of de onderste slang van je radiateur los te halen, zet er wel een bak onder, er kan makkelijk een paar liter koelvloeistof uit lopen.
Demonteer nu ook de slangen van de cilinderkop.
Stap 6
Heb je een bovenliggende nokkensas haal dan de distributieriem los.
Bij een distributieketting zet ik de ketting meestal vast aan de nokkenastandwiel en schroef dan het nokkenastandwiel van de nokkenas af.
Zorg er wel voor dat de ketting op spanning blijft staan, anders heb je kans dat hij een tandje verschuift op het krukastandwiel.
Heb je een distributieriem, verwijder dan de riem.
Heb je een onder liggende nokkenas, verwijder dan de tuimelaars en de stoterstangen, leg ze wel zo neer dat ze op precies dezelfde plek terug geplaatst worden.
Stap 7
Draai nu de kopbouten los, doe dit van buiten naar naar, dus begin aan de buitenkant en werk zo naar binnen toe.
Bij sommige auto,s moet je de kopbouten vervangen, zo niet, leg ze dan wel zo neer dat ze op precies dezelfde plek terug geplaatst worden.
Stap 8
Haal nu de cilinderkop van het motorblok af, dit kan moeilijk gaan, ga er niet met een schroevendraaier tussen zitten wrikken.
Klop voorzichtig met een kunststof hamer op de cilinderkop, meestal komt hij dan wel los.
Stap 9
Nu de cilinderkop los is zie je de inlaatkleppen zitten, deze moet je nu verwijderen met een speciale klepverentang.
De klepverentang zet je op de beide kanten, 1 kant op de veerschotel en 1 kant op de klepschotel.
Stap 10
Draai of druk de klepverentang nu in, de veer gaat nu naar beneden.
Stap 11
Verwijder nu de 2 klepspies en laat met de klepverentang de klepveer weer omhoog komen.
Stap 12
Verwijder nu de veerschotel en de klepveer.
Stap 13
Nu kan je de klep uit de cilinder nemen en kijk de klepzittingen in de cilinderkop goed na, deze mogen niet beschadigd of verbrand zijn.
Stap 14
Ik zou de nieuwe kleppen ook even inslijpen op de klepzitting, hiervoor heb je wel speciaal gereedschap voor nodig.
Stap 15
Kijk ook even of de klepsteel geen spelling heeft op de klepgeleiders.
Stap 16
Zitten de nieuwe kleppen weer op zijn plek dan kan de cilinderkop weer op de motor worden geplaatst.
Stap 17
Maak de zitting waar de cilinderkop weer op komt heel goed schoon, tot je je haar er in kunt kammen, dit is echt belangrijk.
Stap 18
Koop ook altijd een nieuwe koppaking, een koppakking kan niet 2 keer worden gebruikt, dit geld ook voor de overige pakkingen.
Stap 19
Plaat nu de nieuwe koppakking op de zitting van het motorblok, je hebt koppakkingen met een boven en onderkant.
Let hier goed op, dit geld ook voor de spruitstuk pakking.
Stap 20
Plaats nu je cilinderkop op je motorblok.
Stap 21
Plaats nu de kopbouten, zet de kopbouten met een momentsleutel en het juiste moment vast.
Begin altijd in het midden met aandraaien van de kopbouten.
Je hebt meestal een schema welke volgorde je de kopbouten moet aandraaien, dit is ook erg belangrijk.
Stap 22
Zet nu alles in omgekeerde volgorde in elkaar zoals boven beschreven.
Stap 23
Stel zonodig de kleppen.
Stap 24
Vul het koelsysteem weer bij en ontlucht het systeem.

 

Inlaatklep inlaatkleppen vervangen auto met Morpheus op YouTube 

 

Home