Hydraulische klepstoters vervangen auto

 
 
Home

 

 

Hydraulische klepstoters vervangen auto


We gaan het hebben over hydraulische klepstoters vervangen.

Wat is een hydraulische klepstoter
Een hydraulische klepstoter is een onderdeel van het kleppenmechaniek.
Het is een metalen hydraulische plunjer die doormiddel van oliedruk het verschil tussen 2 onderdelen spellingvrij houd.

Wat doen de hydraulische klepstoters
De hydraulische klepstoters zorgen er voor dat de ruimte tussen nokkenas en de klep spellingvrij blijft.
Dit gebeurt doormiddel van de oliedruk in het motorblok, het kan ook zijn dat er bij hydraulische klepstoters nog een tuimelaar word gebruikt.

Hoe werkt een hydraulische klepstoter
In de hydraulische klepstoter zit een gaatje waar de olie onder oliedruk naar binnen gaat.
In de hydraulische klepstoters zit een plunjer, in de plunjer zitten groeven op meerdere hoogtes.
In elke groef zit een gaatje waardoor de olie binnen in de plunjer kan komen.
Binnen in de plunjer zit niks dus de olie heeft vrije doorgang tot onder aan de plunjer.
Onder de plunjer zit een kogeltje wat door een veertje de doorgang blokkeert.
Het kogeltje is een terug slag klepje, hij laat dus de olie maar naar 1 kant door.
Onder de plunjer zit een veer die er voor zorgt dat de plunjer niet helemaal in kan zakken, hierdoor zal je in of uitlaatklep altijd openen.

Voordeel van hydraulische klepstoters
Bij oudere motoren moest je nog om de zoveel kilometer de kleppen stellen.
Door hydraulische klepstoters toe te passen is dat niet meer nodig.
Hydraulische klepstoters zijn zelfstellend en nog een voordeel is dat hydraulische klepstoter een relatief geruisloze werking hebben.

Belangrijk bij hydraulische klepstoters
Gebruik altijd de juiste olie die de fabriek opgeeft, ververs de olie ook altijd op tijd.
Doe je dit niet, dan kan dat sterke invloed hebben op de werking van de een hydraulische klepstoter.
Bij oude vervuilde olie kunnen de hydraulische klepstoters vervuild raken en raken dan hun werking kwijt.

Wanneer Hydraulische klepstoters vervangen.
Een Hydraulische klepstoter kan vervuild raken of kan ook gewoon zijn versleten.
Dit ga je vaak aan het begin merken bij de koude start van de motor, je hoort dan een Hydraulische klepstoters of stoters even tikken.
Dit komt vaak omdat het terug slag klepje in de Hydraulische klepstoter niet meer goed werkt, hierdoor houd hij zijn druk niet meer goed vast.
Hij moet dus elke keer bij een koude start zijn benodigde druk opbouwen, hierdoor hoor je ze even tikken.
Dit is meestal het begin van het einde, je kan er nog wel mee doorrijden maar zou er wel snel wat aan doen, klepspelling zorgt altijd voor meer slijtage.
Op den duur blijven ze ook tikken.

Hydraulische klepstoters testen
Als je de hydraulische klepstoters hebt verwijdert, kan je deze proberen in te drukken.
Voelt deze verend aan dan zit er schijnbaar lucht in de plunjer, wat duid op een lekkende terugslagklep.

Hydraulische klepstoters vervangen
Stap 1
Open de motorkap en verwijder de plus pool van je accu.
Stap 2
Demonteer de kleppendeksel, het kan zijn dat je eerst het 1 en ander moet verwijderen om bij je kleppendeksel te kunnen komen.
Stap 3
Heb je een een nokkenas die direct je Hydraulische klepstoters bedienen dan zal je de nokkenas moeten verwijderen.
Heb je een nokkenas met tuimelaars kan het al volstaan om je tuimelaars en of je tuimelaaras te verwijderen.
Er zijn auto waarbij de hele cilinderkop verwijdert moet worden om de hydraulische klepstoters te vervangen.
Stap 4
Moet je je nokkenas verwijderen dan moet je distributie ook los.
Bij een distributieketting zet ik de ketting meestal vast aan de nokkenastandwiel en schroef dan het nokkenastandwiel van de nokkenas af.
Zorg er wel voor dat de ketting op spanning blijft staan, anders heb je kans dat hij een tandje verschuift op het krukastandwiel.
Heb je een distributieriem, verwijder dan de riem.
Stap 5
Nu je de nokkenas en of de tuimelaaras en de tuimelaars heb verwijdert kan je nu bij de hydraulische klepstoters, deze kan je er in het algemeen zo uithalen.
Stap 6
Mijn advies is, als je 1 of meerdere hydraulische klepstoters hebt die niet meer goed zijn.
Vervang gelijk alle hydraulische klepstoters , vaak gaat de rest ook binnen afzienbare tijd niet meer goed zijn werk doen.
Voor de kosten hoef je het meestal niet te laten, een hydraulische klepstoter kost in het algemeen niet het einde.
Stap 7
Als je alles goed hebt schoon gemaakt kan je de nieuwe klepstoters plaatsen waar de oude vandaan kwamen.
Doe overal een beetje olie aan met de klepstoters plaatsen.
Stap 8
Plaats nu je nokkenas of je tuimelaars en of je tuimelaaras terug, draai deze met een momentsleutel aan tot het juiste moment.
Stap 9
Je hebt auto,s waarbij je nu een basisafstelling moet gaan doen om de kleppen te gaan stellen.
Dit zijn eigenlijk altijd motoren met tuimelaars en een tuimelaaras.
Verdraai de krukas zodat de zuiger van de cilinder waarbij je de kleppen wilt stellen in het B.D.P staat.
Verdraai de stelmoer van de tuimelaar zodat er spelling merkbaar is.
Draai de moer dan zo ver aan tot er geen speling meer tussen de klep, tuimelaar en klepstoter merkbaar is.
Draai die stelmoer nu 1 volle slag verder aan.
Dit is een basisafstelling die bij veel auto,s voorkomt, kijk welke afstelling jij zonodig moet hebben bij jou auto.
Plaats nu de kleppendeksel terug met een nieuwe kleppendekselpakking.
Stap 10
Zet nu verder alles weer in elkaar.
Stap 11
Als het goed is dan heb je geen tikkende motor meer, het kan zijn dat hij heel even tikt na het starten van de motor.
Daarna moet je hem niet meer horen tikken.

 
Hydraulische klepstoters vervangen auto met Morpheus op YouTube 

 

Home