EGR klep werking auto

 
 
Home

 

EGR klep werking

We gaan het hebben over een EGR klep.

EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation.

Vertaald uitlaatgasrecirculatie.

Met behulp van de zogenaamde uitlaatgasrecirculatie.

Wordt de uitstoot van stikstofoxiden verlaagd.

De eerste EGR kleppen werden geopend of gesloten door een vacuümdoos.

Later zijn elektrische aandrijvingen voor de uitlaatgasrecirculatiekleppen ontwikkeld.

Dit gaf meer zekerheid omdat je niet afhankelijk bent van het vacuüm van de motor.

Wat is een EGR klep
De EGR klep is een klep die dient er voor om een gedeelte van het uitlaatgas terug te voeren naar de inlaat zodat deze gemengd wordt met de binnenstromende lucht.

Waar zit EGR klep
De EGR klep zit aan de uitlaatzijde van het motorblok gemonteerd.

Hoe werkt een EGR klep
De EGR klep zorgt er voor dat de uitlaatgassen door een leiding via eventueel een koeler.

naar het inlaatspruitstuk word gebracht.

In het inlaatspruitstuk wordt het gas vermengd met de binnenstromende lucht.

Door deze vermenging gaat de verbrandingstemperatuur en de NOx uitstoot omlaag.

De stand van een elektrische aangedreven EGR klep wordt door de ECU boordcomputer van de auto geregeld.

Waarom EGR klep vervangen
EGR klep kan dichtkoeken met roet, dit kan eventueel schoon gemaakt worden als de klep nog goed fuctioneert.

Als dit werkt hoef je dus niet de EGR klep te vervangen.

Dit dichtkoeken komt door de roetdeeltjes en kan tot een volledige blokkade lijden van de klep.

De klep kan door de blokkade ook afbreken.

Er kunnen ook storingen optreden in de sensors waarmee de klepstand wordt herkend.

Symptonen defecte EGR klep
De motor kan moeilijker starten.

De motor kan onregelmatig lopen bij stationair toerental.

De motor stottert of hapert tijdens het rijden.

Motorstoringlampje kan gaan branden.

Er kan zwarte rook uit de uitlaat komen.

De auto kan vermogen verliezen.

De auto kan meer brandstof gaan gebruiken.


De werking van de EGR klep is zeer belangrijk voor het juist functioneren en reageren van de motor. De status van de klep wordt daarom continue in de gaten gehouden door het motormanagement.

Om aan de eisen van moderne motoren te voldoen en onafhankelijk van de inlaatbuisonderdruk te worden, zijn elektrische aandrijvingen voor de uitlaatgasrecirculatiekleppen ontwikkeld.

Tegelijkertijd zijn sensoren geïntegreerd, waarmee de klepstand wordt herkend.

Deze ontwikkelingen maken een exacte regeling met korte insteltijden mogelijk.

Als elektrische aandrijving worden tegenwoordig naast stappenmotoren en hef- en draaimagneten ook gelijkstroommotoren toegepast.

Daarnaast is de eigenlijke regelklep in de loop der tijd veranderd.

Behalve naald- en schotelkleppen van verschillende grootte en afmetingen worden tegenwoordig ook draaischuifkleppen en klepventielen toegepast.

Het inspectielampje op het dashboard gaat aan, reden.

Naast de vervuiling door uitlaatgassen, wat op zich inherent is aan de functie van het systeem, kan ook een probleem in het aansturingsysteem waarmee de EGR-klep bediend wordt een oorzaak zijn van EGR-falen.

Als door bijvoorbeeld een lekkage in een vacuümleiding, of een fout in de drukgever de EGR-klep niet meer of onjuist bediend wordt, zal de circulatie ook beïnvloed worden. Ook tot het punt van volledige verzadiging of blokkering.

 

 EGR klep werking auto sleutelen met Morpheus op YouTube 

 

Home