Geschiedenis van Cadillac
In 1902 ontwerp Cadillac-oprichter Henry
Martin Leland zijn eerste prototype dat op 17 oktober 1903 voor het
eerst van de productieband rolde. De daaropvolgende jaren ontwikkelde
Cadillac door, en goed ook. Zo kreeg het in 1908 de Britse "Dewar Trophy",
die toen als het ware gold als de Nobelprijs voor de auto-industrie.
Cadillac ontving de prijs vanwege hun buitengewone technische
prestaties. In dat zelfde jaar was Cadillac namelijk als eerste merk
begonnen met het produceren en toepassen van gestandaardiseerde,
vervangbare onderdelen. Het potentieel van Cadillac werd al snel
opgemerkt, ook door General Motors, dat Cadillac in 1909 inlijfde.
In de eerste jaren onder de vleugels
van moederbedrijf General Motors, bleef Cadillac zich vooral profileren
als technisch innovatief automerk. Zo introduceerde het merk in 1910 's
werelds eerste moderne ontstekingsysteem en in 1912 is Cadillac 's
werelds eerste autofabrikant die haar auto's met een elektrische
startmotor en interieurverlichting levert. Wederom wordt Cadillac
onderscheden met de Dewar Trophy. In 1915 bouwt Cadillac haar eerste
productiemodel met V8 motor. De motor heeft een cilinderinhoud van 5.1
liter en een vermogen van 70 pk. Genoeg voor een topsnelheid van rond de
100 km/u.
Eind jaren '20, begin jaren '30 begint
Cadillac met het doorontwikkelen van versnellingsbakken. Daarnaast
profileert het merk zich steeds meer als luxemerk, dat auto's met grote
motoren en veel vermogen bouwt. Zo bouwen de Amerikanen in 1930 's
werelds eerste productie-auto met V16 motor. Uit een 7.4 liter V16
persen ze 170 pk. In 1941 komt Cadillac als tweede merk ooit met een
volledig automatische transmissie, Oldsmobile was hen net te snel af.
In 1948 komt Cadillac met een model
dat een mijlpaal in de Amerikaanse autogeschiedenis betekende. De
Cadillac Sixty Special heeft als eerste auto de beroemde staartvinnen.
Dit concept zou in Amerika gigantisch aanslaan en tot in de jaren '60
worden. In 1949 produceert Cadillac haar miljoenste auto. Een jaar later
laat het merk ook in de racerij van zich spreken. Cadillac debuteert in
de 24 uur van Le Mans met een prototype van de Coup de Ville, wellicht
één van de bekendste auto's uit de Amerikaanse autogeschiedenis. Het
merk doet het niet onverdienstelijk en eindigt op een 10e plaats. Een
Engels team, rijdend met een Allard, behaalt met hun auto, aangedreven
door een Cadillac-krachtbron, de 3e plaats.
De vroege jaren '50 staan wederom in
het teken van innovatie en vernieuwing. In 1953 introduceert Cadillac
airconditioning en in 1954 rust het merk als eerste ter wereld al haar
modellen standaard uit met stuurbekrachtiging. Tegen het einde van de
jaren '50 bereikt de status van Cadillac een fenomenaal hoogtepunt als
de Eldorado Brougham (1957) en Eldorado (1959) worden geïntroduceerd.
Het zijn Cadillac's eerste muscle cars. De Eldorado Brougham
onderscheidt zich door zijn weelderige luxe, met onder andere
elektrische stoelverstelling met geheugen, luchtvering, lichtmetalen
velgen en gescheiden temperatuurregeling voor de voor- en
achterpassagier. De Eldorado betekent het hoogtepunt van het
staartvin-tijdperk. Met z'n 6.4 liter V8 en 345 pk is hij tot op de dag
van vandaag terug te vinden op posters in jongenskamers en in diverse
films. De auto symboliseert het Amerika van begin jaren '60.
Later in de jaren '60 gaat Cadillac
door met waar het goed in is: innoveren. In 1964 levert Cadillac voor
het eerst elektronisch geregelde klimaatcontrole en de lichtsensor. Het
in hoogte- en diepte verstelbare stuurwiel doet zijn intreden in 1965 en
een jaar later presenteert de Detroitse autofabrikant de stereoradio,
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en stoelverwarming. Gaat er dan
nooit iets fout bij Cadillac? Jawel. In 1967 slaan ze hopeloos de plank
mis door de 340 pk sterke Fleetwood Eldorado uit te rusten met
voorwielaandrijving. De Amerikanen kan het niet eens zo veel schelen,
maar Europeanen weten al lang dat het simpelweg niet werkt om zo veel
vermogen op de voorwielen lost te laten. Gelukkig gaat Cadillac in 1970
weer "back to basics", wanneer ze de nieuwe Eldorado onthullen.
De nieuwe Eldorado, gepresenteerd in
1970, is voorzien van de grootste motor die ooit in een
massaproductie-auto is gelepeld: een 400 pk sterke 8.2 liter V8, die de
2200 kg. zware Caddy naar de 200 km/u stuwt. Met de toenemende snelheden
wordt ook de veiligheid belangrijker en in 1971 introduceert Cadillac
een systeem dat als de voorloper van ABS kan worden betiteld. In 1972,
aan de nogal late kant, worden alle Cadillac's standaard voorzien van
veiligheidsgordels. Twee jaar later brengen de Amerikanen de voorloper
van de airbag, het "Air Cushion Restraint System". De carburator gaf in
1975 voor het eerst overboord, wanneer Cadillac als eerste Amerikaanse
merk elektronische injectie ontwikkelt. In 1978 presenteert het merk
voor het eerst de boordcomputer en wel in de Seville.
Na de jaren '50, '60 en '70 vol met
hoogtepunten begint Cadillac in de jaren '80 (althans in Europa) wat
status te verliezen. De modellen van Cadillac kunnen qua techniek en
rij-eigenschappen niet op tegen de zeer geavanceerde modellen van
Mercedes-Benz en BMW. Desalniettemin blijft Cadillac in Amerika "the car
to have", getuige de aanwezigheid in vele liedjes. In 1985 is de DeVille
Cadillac's eerste model met dwars geplaatste V8 motor met
voorwielaandrijving. |