Geschiedenis van Tekno toys miniatuur auto,s

 
 
Home

 

Tekno Dansk Legetojs Industri, was een speelgoedfabrikant uit Kopenhagen, Denemarken, die in 1928 begon met de productie van constructiespeelgoed en modelauto's. Onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog, met een verkoop van 1 miljoen per jaar tijdens zijn hoogtepunt. Terwijl ze begonnen als een speelgoedbedrijf, verschoof de focus later naar promotie vrachtwagenmodellen als verzamelobjecten voor volwassenen en werd het vaste hoofdkantoor verplaatst naar Nederland.

Het bedrijf moet niet worden verward met Tekno, de "robot" hond en pony

Tekno, opgericht in 1928, was het enige Scandinavische bedrijf dat een volleerde producent van gegoten speelgoed werd, vergelijkbaar met het Duitse Schuco Modell, Marklin of Gama Toys . Al deze merken waren modelfirma's die bestonden vóór de Tweede Wereldoorlog. De oprichter was A. Siegumfeldt, een loodgieter uit Kopenhagen, die na vele jaren van het produceren van houten speelgoed begon met de productie van diecast voertuigen naoorlogs misschien eind 1945. In de jaren 1950 werd Tekno geleidelijk een belangrijke concurrent, zelfs voor diecast krachtpatsers zoals Dinky.

Uit brochures blijkt dat het bedrijf in 1953 zijn 25 jarig jubileum viert. Tegen die tijd werd een breed scala aan vrachtwagens, tractoren en auto's geproduceerd, samen met speelgoed miniatuurpotten, pannen en ander keukengerei. Houten huizen, kranen, vrachtwagens en ander speelgoed  zelfs kleine elektrische motoren werden er ook gemaakt, soms in samenwerking met het Zweedse bedrijf Brio, werden ook geproduceerd in de jaren 1950.

Tekno diecast auto's en vliegtuigen werden vervaardigd voorafgaand aan de oorlog, echter, van 1949 tot ongeveer 1969, veel Tekno modellen werden gemaakt door H. Langes Legetøj, een diecaster in Kopenhagen waarmee Tekno een gentlemen's agreement had.

Langes Legetøj werkte ook samen met een bedrijf genaamd Termax  in hetzelfde gebouw. Termax ontwikkelde veel van de modelauto's, bijvoorbeeld alle Mercedes modellen, Jaguar E type, Opel modellen en de DKW Junior. Ze werden toen vaak geproduceerd of geassembleerd door Lange’s Legetøj.

Sommige delen van Tekno werden gegoten in Nyrnbergade en vervolgens naar het westen verzonden ongeveer vier mijl naar Kirkebjerg. Tekno had zelfs een grotere fabriek op Rentemestervej en één ook in Frederikssund. Later werd de productie ook gedaan in Glostrup, ongeveer vijf kilometer ten westen van Kirkebjerg. Langes Toys werd in 1958 gekocht door Kirk toys, waarmee de naam Tekno werd vervangen door Kirk op een aantal basissen van voertuigen. In 1969 werd de oude overeenkomst tussen Langes Legetøj en Tekno beëindigd. Kirk bestond al in 1892 als de telefoonfabriek van Emil Møller. Sinds 1970 wordt het bedrijf vele keren verhandeld. Al enige tijd was het Kirk Telecom en in 2012 werd het Spectralink Europe ApS. Kirk is een familienaam en in de periode 1923 tot1967 stond het gezin aan het hoofd van de telefoonfabriek. Blijkbaar was Kirk's betrokkenheid bij de speelgoedindustrie een kleine onderneming vergeleken met een grotere telefonieproductie.

Tekno stond bekend om de Zweedse autofabrikant Volvo, die coupés en sedans maakte. Sommige van deze modellen werden door Volvo gebruikt als promotiemodel. Tekno had een reputatie voor nauwkeurigheid en realisme zijn Volvo modellen en vele anderen zoals zijn Oldsmobile Toronado en Jaguar X KE hadden geweldige proporties en details. Tekno trucks waren ook bekend om details, zoals de Ford D 800 tilt cab ingericht voor Tuborg Bier met tweeëndertig verwijderbare bierkoffers. Toch gebruikte het bedrijf in het begin van de jaren zestig vaak de onrealistische, flitsende koplampen met juwelen, vergelijkbaar met Dinky, Corgi of Mebetoys.

Een analyse van een bepaalde Tekno, de Mercedes Benz 230 SL convertible in schaal 1:43, toont de aandacht van het bedrijf voor detail. De motorkap van het model, de kofferbak en beide deuren gingen open. Het motorcompartiment was zeer gedetailleerd. Wielen werden in drie delen geproduceerd: rubberen band, gespoten velg en metalen kap met de Mercedes ster. Het wieldetail alleen al gaf de auto het gevoel realistisch en degelijk te zijn. Het grille aan de voorkant was ingelopen en men kon de binnenkant van de radiator zien. Bij dit model zijn koplampen uitgevoerd in doorzichtig plastic, hoewel achterlichten zijn geverfd op een precies gevormde metalen rand. De deuren openen en de ramen zijn omhoog gerold, ongebruikelijk voor diecastmodellen, omdat voor dergelijke details extra onderdelen nodig zijn, waardoor de kosten stijgen. In het interieur hebben het dashboard en het stuurwiel nauwkeurige vormen en de stoelen kantelen niet alleen, maar schuiven heen en weer. Er zit een reservewiel in de kofferbak. Het chassis is geverfd meestal wit, terwijl de meeste 1:43 diecastfabrikanten het vaak bloot hebben gelaten. Een van de productieproblemen was dat bij de openslaande deuren het voorste en achterste gedeelte van de carrosserie van de auto alleen waren verbonden door zeer smalle stroken metaal, waardoor het lichaam aan elk uiteinde naar beneden zakte, waardoor de achterkant van de deuren wegzakte, dus de deuren passen niet fijn in de sponning. In handen van ruige jongeren bleef dit model waarschijnlijk niet lang in één stuk.

Meer dan enige andere diecast maker stond Tekno bekend om zijn verscheidenheid aan livrei's en hun variaties, die bijna eindeloos konden lijken. Bijvoorbeeld, veteranenverzamelaar Cecil Gibson schreef al in 1970 hoe Tekno in de jaren zestig zijn Volkswagen Transporter paneeltruck en Ford Taunus busjes in vele livreien maakte, zoals het Nederlandse Amstel Bier, en voor Scandinavische producten zoals de krant Politiken of de meer bekende Scania. De Scania en Volvo trucks van Tekno werden ook aangeboden met een verscheidenheid aan reclame op hun flanken. Het is zelfs zo dat Tekno het eerste bedrijf was dat zich kon concentreren op promotionele producten, misschien zelfs eerder dan de diecast trucks van Winross Models uit Rochester, New York  bekend in de Verenigde Staten vanwege de vele promotionele variaties.

Teckno had al in 1935 overeenkomsten met Falck betreffende reclame voor blikwagens. Een meer commercieel gebruik van advertenties op speelgoedauto's begon in 1953 met de VW bus 

Tekno-dozen waren normaal nogal saai, meestal rood met illustraties van de auto's aan de zijkanten. Eerdere dozen toonden illustraties van auto's in verschillende straattaferelen. Sommige kleuren kunnen echter feller zijn, zoals bij de chartreuse kleur die wordt gebruikt op dozen die Fingertip Styring introduceren. Vreemd genoeg leek een afgesneden hand blijkbaar uit de hemel om de auto aan te raken en te begeleiden. In de jaren zestig werden dozen eenvoudiger omdat auto's werden geportretteerd met openingen en vervolgens aan de andere kant open gingen. De rode doosflappen toonden de auto in een gele of witte band over het midden van de flap, of de dozen waren rood aan de ene kant en blauw aan de andere. Later, en net als de rest van de branche, werden plastic bloembakken met witte en rode bekleding gemeengoed  wat sommige getalenteerde grafische kunstenaars zonder werk bracht.

Normaal gesproken produceerden ze op schaal 1:43, de belangrijkste rivalen van Tekno waren Corgi en Dinky een formidabele competitie. Gemaakte modellen bootsten vaak hun aanbod na, zoals het landgoed van Commer of de latere Oldsmobile Toronado, beide modellen gemaakt door Corgi. Toch had Tekno altijd een eigen persoonlijkheid, met unieke voertuigen, met name die Zweedse Saabs en Volvo's. Een voorbeeld was de Volvo 144 politiesedan uit 1970 of de Saab 99. Een andere was het conceptauto Corvair Monza, geproduceerd in verschillende kleuren later gereproduceerd door Auto Pilen uit Spanje. Sommige originele Tekno gereedschappen voor de Tekno modellen van de jaren 60 werden ook verkocht aan Dalia van Spanje, zoals verschillende Volvo, Ford en Lincoln modellen.

In tegenstelling tot de meeste andere diecast autoproducenten, gaf Tekno niet toe aan de verleiding van lage wrijving, flitsende wielen op hun voertuigen. Hoewel het bedrijf trouw bleef aan zijn roots in het produceren van meer realistische modellen, was dit niet goed voor de verkoop. Geleidelijk aan maakte de verscheidenheid aan auto's en andere voertuigen plaats voor marketing alleen diecast trucks  vaak nog voor promotionele doeleinden. Ten minste deze strategie hielp het bedrijf te overleven, hoewel meer in de modus van de Duitse Conrad of NZG.

Sommige eerdere modellen hadden af ​​en toe last van zinkplaag en kromtrekken of buigen van chassis (misschien van niet-gegoten vormen), maar over het algemeen waren Tekno voertuigen van een hoogwaardige afwerking.

Sommige Tekno auto's werden in de Verenigde Staten op de markt gebracht door Kayeff, Inc. uit Arcadia, Californië in blisterverpakkingen. In tegenstelling tot Lonestar Toys dat in de VS werd verkocht door Physio Chem, dat de naam Lonestar niet publiceerde op de verpakking, toonden de Kayeff auto's trots het Tekno logo op de blister en verklaarden stoutmoedig: It's from Denmark!  met de Deense vlag en kroon prominent getoond. De auto's hadden meer kans gekleurd te worden in meer "spectra-flame" kleuren, misschien in een poging te concurreren met Mattels Hot Wheels. Een paar jaar geleden werd een van deze verkocht voor $ 800,00.

MPC bracht ook enkele Tekno trucks en auto's op de markt als MPC. Dit waren gietstukken gemaakt door Kirk. Ze werden geadverteerd als Strip en Steer Metal Precision Trucks omdat ze uit elkaar konden worden gehaald en opnieuw konden worden geassembleerd.

Ergens in de late jaren zestig werden Tekno modellen ook aangeboden via een speciale postorderadvertentie van Road and Track magazine.

Sinclair en Force zeggen beiden dat Tekno in 1972 stopte met het maken van speelgoed. In 1974 werd Tekno tooling verkocht aan een Nederlands bedrijf genaamd Vanmin, BV, gecontroleerd door één Leslie Hurle Bath, een Engelse zakenman. Zo ging Tekno, nu met de naam Tekno Toys verder als een firma, maar nu in Nederland. In 1989 werd het woord Toys uit de naam verwijderd vanwege de promotionele en volwassen verzamelaarshoek van Teknos aanbiedingen. Vanaf 2017 was het bedrijf nog steeds actief, voornamelijk met het maken van vrachtwagenmodellen met een verscheidenheid aan promotionele livrei, hoewel Force zegt dat Tekno sinds 2002 niet langer beschikbaar was.

           

 

Model auto Plaatsnaam
www.raysautos.nl Amersfoort
www.geerligsdejong.com Doetinchem
www.wentinkhobby.nl Arnhem
www.toms.nl Purmerend
www.autopassion.nl  Haarlem
www.automodellen.nl Doetinchem
www.autoshophetstuurwiel.nl  Assen
www.automobiliahaarlem.nl Haarlem
www.schuitenminiaturen.nl  Rotterdam
www.autolandhilversum.nl Hilversum
www.qualityscales.nl Stadskanaal
www.vos-api.nl Apeldoorn
www.pijp-lines.nl Enschede
www.hobbycar.nl Tilburg
www.interhobby.nl Nijmegen
www.jadaclub.com Nederland

 

Home